آیا می توانیم مصرف گردو را جایگزین مصرف ماهی کنیم؟

آیا می توانیم مصرف گردو را جایگزین مصرف ماهی کنیم؟

یکی از سوالات مهم برای رژیم غذایی سالم این است که مصرف گردو می تواند جایگزینی برای مصرف ماهی باشد یا خیر؟ آیا ارزش غذایی گردو به عنوان یکی از انواع آجیل مغذی، قابل مقایسه با ارزش غذایی گوشت ماهی است؟ یا باید هر کدام را جداگانه در رژیم غذایی قرار دهیم؟

این سوال برای اکثر افرادی که به دنبال کاهش وزن یا تغذیه سالم هستند مطرح می‌ شود. شاید شخص شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به تازگی رژیم غذایی خود را شروع کرده اید، بنابراین جای تعجب نیست که از ارزش غذایی انواع ماهی و میگو و مغز گردو بسیار شنیده باشید.

ارزش غذایی هر کدام از این مواد خوراکی در جایگاه خود قابل توجه هستند، اما ممکن است برای برخی خانواده ها، تهیه ماهی و تهیه گردو چندان آسان نباشد؛ بنابراین می ‌خواهند بدانند آیا مصرف گردو جایگزین مناسبی برای مصرف ماهی هست یا باید برنامه دیگری را برای تغذیه سالم پیاده سازی کنند؟!

اطلاع پیدا کردن از ارزش غذایی گردو و ارزش غذایی ماهی و خواص آنها برای سلامتی و تغذیه سالم کمک می کند که بدانید آیا می توانید گردو را به جای ماهی مصرف کنید یا این امکان وجود ندارد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این بحث، هر کدام از خواص مصرف گردو و خواص مصرف ماهی را جداگانه اشاره می کنیم و در پایان یک نتیجه گیری کلی خواهیم داشت.

خواص مصرف گردو برای سلامتی چیست؟

خواص مصرف گردو برای سلامتی چیست؟

حدود یک چهارم فنجان گردو می ‌تواند ۱۰۰ درصد ارزش تغذیه ای آن را تامین کند. خواص مصرف گردو برای سلامتی، بی شمار است. شما با مصرف روزانه ۲ تا ۳ عدد گردو می توانید درصد زیادی از چربی های سالم امگا ۳ گیاهی را به همراه مقادیر بالایی از عناصر مغذی شامل مس- منگنز- مولیبدن و بیوتین و سایر ویتامین ‌های ضروری را دریافت کنید. مغز گردو، یکی از انواع آجیل مغذی است که برای کاهش کلسترول خون و کنترل چربی خون توصیه شده است.

مصرف گردو در رژیم غذایی، حدود ۱۳ گرم در هر وعده، بهترین منابع چربی های غیر اشباع را برای شما فراهم می کند. خوردن گردو، چربی خون را کاهش می ‌دهد و به متابولیسم بدن کمک می‌ کند و در نتیجه سطح انسولین در بدن تنظیم می شود؛ و می تواند به کنترل قندخون هم بسیار کمک کند. در ادامه با مهمترین خواص خوردن گردو بیشتر آشنا می شویم.

  • گردو به بهبود خواب فرد کمک می کند

اگر دچار کم خوابی شده ‌اید یا در اثر خستگی شدید بیش از حد در روز می خوابید، مصرف گردو در طول روز می ‌تواند این مشکل شما را برطرف کند. تحقیقات ثابت کرده است که گردو، منبع خوبی از ملاتونین می باشد که می تواند انتقال پیام های عصبی مربوط به کنترل خواب را مدیریت کند. با خوردن گردو، سطح ملاتونین خون افزایش پیدا می ‌کند و باعث می ‌شود، شما خواب راحت تر و آرام تری داشته باشید.

  • خوردن گردو به آرامش شما کمک می کند

مزیت دیگری که برای مصرف گردو عنوان شده است، کمک به حفظ آرامش بیشتر شما است. خوردن گردو فشار خون را کاهش می دهد و کمک می کند که مغز شما آرامش بیشتری داشته باشد و کمتر دچار استرس شوید. گردو منبع غنی از فیبر، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب اشباع نشده است. مغز گردو دارای آلفا لینولنیک اسید بوده که یک اسید چرب امگا ۳ می باشد و خواص ضد استرس برای فرد فراهم می کند.

  • مصرف گردو حافظه را تقویت می کند

خوردن مغز گردو می ‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. تحقیقات ثابت کرده اند که مغز گردو حاوی ویتامین E و فلاونوئیدها است که باعث می شود اثرات شیمیایی رادیکال های آزاد که باعث زوال عقل می شوند را خنثی کند. خوردن گردو، حافظه را تقویت می کند و عملکردهای عصبی مغز را بسیار بهبود می بخشد.

  • خوردن گردو از سرطان ها جلوگیری می کند

از دیگر مزایا و خواص مصرف گردو می توان به جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها اشاره کرد. تحقیقات روی زنان و مردان ثابت کرده است که گنجاندن روزانه مقدار خاصی گردو در رژیم غذایی، از ابتلای آنها به سرطان ها جلوگیری می کند و باعث می شود شادتر زندگی کنند. همچنین درمان چاقی با خوردن گردو بهتر امکان پذیر است. چاقی یکی از عواملی است که می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ ها را تشدید کند.

  • مصرف گردو به کنترل دیابت کمک می کند

خوردن گردو در طول یک روز می تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ و بیماری‌ های کلیوی را کاهش دهد. تحقیقات ثابت کرده اند کسانی که اضافه وزن دارند و روزانه حدود یک چهارم فنجان گردو مصرف می کنند، از نظر سطح انسولین خون، نتایج رضایت بخش تری دارند. خوردن گردو برای افراد دیابتی به کاهش وزن آنها هم کمک می کند.

  • خوردن گردو به کاهش وزن کمک می کند

با افزودن گردو به رژیم غذایی خود می توانید چربی سوزی و متابولیسم خود را بیشتر کنید. در این مورد نیز تحقیقات این نتایج را ثابت کرده‌اند. مغز گردو حاوی درصد بالایی فیبر است که به افراد احساس سیری بیشتری می دهد، بنابراین برای کاهش سریع تر وزن حتماً مصرف گردو را در برنامه خود بگنجانید.

  • گردو برای سلامت قلب مفید است

از دیگر خواص مصرف گردو می توان کمک به سلامت قلب و عروق  اشاره کرد. خوردن گردو که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است، چربی خون را کاهش می دهد و فرد را از ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی محافظت می‌کند. خوردن چند گرم گردو در طول روز، یا ۵ روز در هفته، می تواند خطر بیماری قلبی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. همچنین مزایای زیادی برای کاهش وزن در افراد مبتلا به این عارضه ها  دارد.

مزایای مصرف ماهی برای سلامتی چیست؟

مزایای مصرف ماهی برای سلامتی چیست؟

اکنون که با مهم ترین مزایا و فواید مصرف گردو آشنا شدید برای اینکه بدانید آیا می توان گردو را به جای ماهی مصرف کرد یا خیر، در این قسمت به طور مجزا درباره فواید مصرف ماهی صحبت می کنیم.

ماهی یکی از مفید ترین و غنی ترین منابع پروتئین برای رژیم غذایی شما است. انواع ماهی سرشار از مواد مغذی ضروری مانند اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و پروتئین‌ هایی را فراهم می کنند که بدن شما را قوی تر و سالم تر نگه می دارد.

ماهی نه تنها چربی های دور شکم و پهلو را کاهش می دهد، بلکه می تواند عضلات را تقویت کند و بر سایر عملکردهای بدن از جمله کبد و مغز و حتی خواب شما هم تاثیر داشته باشد. اگر مطمئن نیستید که ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید یا خیر، به خواصی که در ادامه به آن اشاره می کنیم توجه داشته باشید. بدون شک برای شما جالب خواهد بود:

  • ماهی خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش می ‌دهد

خوردن ماهی، اثرات بسیار شدید ناشی از حمله های قلبی و بیماری های عروق کرونر قلب را کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی، التهاب قلب را کاهش می دهدو شما را از بیماری‌ های مزمن قلبی- عروقی محافظت می‌ کند.

  • خوردن ماهی از آلزایمر در سالمندی جلوگیری می کند

تحقیقات ثابت کرده است که وجود ماهی در رژیم غذایی روزانه  می تواند افراد را در سالمندی در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر محافظت کند. مصرف غذاهای دریایی و انواع ماهی، مغز را تقویت می کند و عملکردهای سیستم عصبی را بهبود می دهد.

  • خوردن ماهی به کاهش علائم افسردگی کمک می کند

فواید مصرف ماهی برای سلامت روان شما بسیار شگفت انگیز است. تحقیقات ثابت کرده اند که روغن ماهی می تواند به بهبود علائم افسردگی کمک کند. چربی های موجود در ماهی، این خواص را برای شما فراهم می کند. البته تحقیقات پیرامون این ادعا، هنوز هم ادامه دارد.

  • ماهی منبع عالی از ویتامین D است

یکی دیگر از مهم ترین فواید خوردن ماهی، استفاده از منبع غنی ویتامین D در آن است. ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن ضرورت دارد که هر دو به سلامت و رشد استخوان ها کمک می کنند. سعی کنید مقدار کافی ماهی در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بتوانید از فواید آن بهره مند شوید.

  • خوردن ماهی به سلامت چشم و بهبود بینایی کمک می کند

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در گوشت ماهی برای بهبود بینایی و سلامت چشم مفید هستند. مغز انسان و چشم ها به شدت روی اسیدهای چرب امگا سه تمرکز دارند و برای عملکرد صحیح به این ماده مغذی نیاز دارند. ماهی بهترین منابع این اسیدهای چرب مفید است.

  • خوردن ماهی باعث بهبود خواب می شود

افرادی که با مشکل خواب شبانه و آرامش روزانه مواجه هستند، بهتر است مصرف ماهی را بیشتر مورد توجه قرار دهند. مصرف ماهی باعث بهبود کیفیت خواب می شود. محققان ادعا دارند که به دلیل غلظت بالای ویتامین D در ماهی این گوشت دریایی، به خواب بهتر در افراد کمک می کند.

  • خوردن ماهی، دردهای آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد

اگر از آرتریت روماتوئید رنج می برید، که عامل التهاب مزمن مفاصل شما است، خوردن ماهی می تواند تورم و درد را کاهش دهد. کالج روماتولوژی آمریکا دریافته است که مصرف بیشتر ماهی در واقع فعالیت بیماری را در آرتریت روماتوئید کاهش می دهد.

  • ماهی به کاهش کلسترول کمک می کند

ماهی به کاهش کلسترول کمک می کند

نتایج تحقیقات نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی به کاهش سطح LDL (سطح کلسترول بد) در بدن کمک می کند. بر اساس یافته های دانشگاهی، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی به کاهش چربی های کلسترول ساز در خون کمک می کند.

  • خوردن ماهی، خطر سکته مغزی را کاهش می دهد

راه دیگری که ماهی به سلامت مغز شما کمک می کند، کاهش خطر سکته مغزی است. بر اساس تحقیقات، میزان بالای اسید چرب امگا 3 در ماهی همچنین به کاهش خطر سکته مغزی در افراد مورد مطالعه کمک کرده است.

  • گوشت ماهی، خطر نارسایی قلبی را کاهش می دهد

ماهی از فواید بسیار خوبی برای قلب برخوردار است و دلیل خوبی نیز دارد. مطالعات انجام شده نشان داده اند که مصرف متوسط ماهی به دلیل غلظت بالای اسیدهای چرب امگا 3 مفید برای قلب، به کاهش خطر نارسایی قلبی کمک می کند.

  • خوردن ماهی، خطر بیماری های خود ایمنی را کاهش می دهد

بر اساس مطالعه ای که در مجله Nutrition and Diabetes منتشر شده است، خوردن ماهی چرب در واقع می تواند از بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 جلوگیری کند. بر اساس این مطالعه، ویتامین D موجود در ماهی به ایمنی بدن و متابولیسم گلوکز کمک می کند.

  • ماهی، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

بر اساس مطالعه ای که توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی انجام شده است، ماهی می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد. این مطالعه نشان داد افرادی که ماهی زیاد مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که مقدار کمتری ماهی مصرف می کردند، در معرض خطر ابتلا به سرطان های گوارشی مانند حفره دهان، حلق، روده بزرگ و پانکراس بودند.

  • ماهی، متابولیسم شما را تسریع می کند

اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی فراوان است و بر متابولیسم شما، تأثیر مثبت دارد. این چربی سالم باعث افزایش استراحت و ورزش، متابولیسم و همچنین اکسیداسیون چربی در زنان مسن می شود.

  • خوردن ماهی، فشار خون را پایین می آورد

اگر فشار خون بالا داری ، استفاده از ماهی بیشتر در رژیم غذایی شما می تواند به کاهش آن کمک کند. روغن ماهی به دلیل غلظت بالای اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش فشار خون مفید است.

  • ماهی، محدوده توجه و تمرکز فرد را افزایش می دهد

خوردن ماهی به تقویت تمرکز و توجه در نوجوانان کمک می کند. مطالعه ای که در مجله تغذیه منتشر شد نشان داد که دانش آموزان بین 14 تا 15 سال که از ماهی های چرب نسبت به سایر گوشت ها استفاده می کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از آن استفاده می کردند، قدرت تمرکز بهتری داشتند.

  • ماهی می تواند به درمان بیماری های کبدی کمک کند

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی به درمان بیماری های کبدی کمک می کند. امگا 3 موجود در گوشت ماهی، به تجزیه تری گلیسیرید و اسیدهای چرب در کبد کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد.

  • خوردن ماهی به ورزشکاران کمک می کند تا سریع تر، خود را بازیابی کنند

ماهی حاوی مواد مغذی است که برای کمک به ورزشکاران برای بهبود خستگی و بازسازی ماهیچه ها بسیار مفید است. ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 که در اکثر ماهی های چرب بسیار برجسته هستند، نقش مهمی در بازسازی عضلات بعد از ورزش و بازیابی خستگی دارند.

جایگزین گردو با ماهی

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب به طور کامل درباره مصرف گردو و مصرف ماهی صحبت کردیم. اگر خواص هر کدام را جداگانه بررسی کنید و یک مقایسه ساده داشته باشید، حتماً شما هم به این نتیجه می رسید که وجه اشتراک خواص گردو و ماهی بسیار به هم شباهت دارد.

هر دو حاوی اسیدهای چرب سالم امگا ۳ آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها هستند. مصرف ماهی و گردو برای جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی- عروقی مفید است؛ به خواب بهتر کمک می ‌کند و خاصیت ضد افسردگی دارد؛ عملکرد مغز را بهبود می بخشد؛ به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند؛ کلسترول خون را در حد متعادل نگه می دارد و برای حفظ عملکرد مغز و تقویت حافظه مفید است.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که در صورتیکه امکان تهیه ماهی وجود نداشته باشد، می توان مصرف گردو را جایگزین مصرف ماهی کرد. با این حال متخصصان تغذیه عقیده دارند اگر خانواده ها بتوانند هفته ای یک بار، گوشت ماهی مصرف کنند، اثرات شگفت انگیز ماهی را نیز دریافت خواهند کرد.

از آن جایی که مصرف گردو در رژیم غذایی روزانه، قابل توجه است، باغداران به دنبال این هستند که تولیدات باغ خود را در طول سال، افزایش دهند. خرید بهترین انواع ارقام نهال گردو از بهترین ارقام زود بازده و پر بازده می‌ تواند به این هدف کمک کند. در همین راستا، نهالستان پالیز گردو، مرجع تخصصی پرورش انواع نهال گردو، بهترین و با کیفیت ترین نهال ها را برای کاشت در باغ گردو فراهم ساخته است.

با اطمینان خاطر می توانید انواع نهال گردو را از ارقام مختلف برای باغ خود خریداری کنید. نهال های پالیز گردو شناسنامه‌دار هستند، کیفیت آنها تضمین شده است و با روش‌های استاندارد، نگهداری، بسته ‌بندی و حمل می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط خرید نهال گردو می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. پیش فروش نهال گردو در این نهالستان آغاز شده است و هم اکنون می توانید سفارش های خود را ثبت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
پالیز گردو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *