مزایا و خواص گردو برای سالمندان چیست و چگونه به سلامت آنها کمک می کند؟

مزایا و خواص گردو برای سالمندان چیست

خواص گردو برای سالمندان، بیشمار است. سالمندان، گروه آسیب پذیر هستند و بنابراین تغذیه سالم برای آنها بسیار اهمیت دارد. استفاده از مواد مغذی، میوه و سبزیجات و موادی که حاوی ویتامین ها و فیبر و پروتئین باشد به سلامتی آنها در دوران کهنسالی بسیار کمک می کند. انواع آجیل و مغز، از جمله مغز گردو می تواند مقادیر قابل توجهی از نیاز روزانه سالمندان به ویتامین ها و اسیدهای چرب سالم را برطرف کند. خوردن مقدار مناسب مغز گردو در طول روز، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را برای بدن سالمندان تأمین می کند. به این دلیل است که اکثر متخصصان تغذیه، همواره به تغذیه سالم برای سالمندان تأکید داشته اند.

شما ممکن است گردو را به عنوان یک ماده اولیه خوشمزه در تهیه انواع دسر، کلوچه، کیک مافین، کیک شکلاتی و وانیلی و باقلوا به کار ببرید. اما مصرف گردو برای میان وعده یا به عنوان مثال استفاده برای سالاد، سبزیجات پخته، غلات کامل نیز مناسب است. گردو علاوه بر خوشمزه و مقوی بودن، مواد مغذی مهمی را نیز ارائه می دهد و بنابراین مزایای زیادی برای سلامتی دارد که از نظر علمی هم ثابت شده اند. دهد. در اینجا برخی از بهترین مزایا و خواص گردو برای سالمندان را معرفی می کنیم.

با متداول ترین خواص گردو برای سالمندان آشنا شویم

با متداول ترین خواص گردو برای سالمندان آشنا شویم

  • گردو سرشار از مواد مغذی است

یک اونس گردو، (حدود یک چهارم فنجان یا 14 عدد نصف گردو) حاوی 18 گرم چربی های سالم، 4 گرم پروتئین، 2 گرم فیبر، تقریباً 50 درصد از نیاز روزانه منگنز و مقادیر کمتر منیزیم، آهن، کلسیم و ویتامین B، و منگنز، که یک ماده معدنی است، را فرآهم می سازد. این ترکیبات را می توان از مهم ترین خواص گردو برای سالمندان دانست. وجود مواد معدنی در مغز گردو باعث سلامت بیشتر استخوان های سالمندان می شود و برای تولید کلاژن و بهبود زخم هم مورد نیاز است. گردو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که دارای اثرات ضد التهابی هستند و به جلوگیری از شروع و پیشرفت سرطان، بیماری های قلبی و بیماری های عصبی کمک می کند

  • مغز گردو حاوی چربی های سالم هستند

آلفا لینولنیک اسید یا ALA، نوعی اسید چرب امگا 3 است که برای کاهش التهاب، شناخته شده است. گردو بیش از هر نوع دیگر از آجیل، حاوی ALA است. مطالعه ای در سال 2020 که در مجله Nutrients منتشر شده، تأثیر مصرف گردو بر مشخصات اسیدهای چرب امگا 3 در بزرگسالان سالم را در یک دوره چهار هفته ای ارزیابی کرد. محققان دریافتند که پس از یک ماه مصرف روزانه با مقدار چند اونس گردو، وضعیت امگا 3 افراد بهبود یافته است. آنها همچنین کاهش وزن بدن و چربی بدن را به همراه افزایش توده بدن بدون چربی و مقدار آب بدن تجربه کردند. این را می توان یکی دیگر از خواص گردو برای سالمندان معرفی کرد.

  • گردو می تواند به سلامت روده و قلب کمک کند

به گفته محققان، ترکیبات فعال زیستی موجود در گردو می تواند نقش مهمی در تغییر محیط روده ها داشته باشد که بر پیامدهای بیماری تأثیر می گذارد. یک مطالعه شش هفته ای روی بزرگسالان دارای اضافه وزن با خطرات قلبی و عروقی انجام شد؛ نتایج نشان دادند که افزودن گردو به رژیم غذایی آنها باعث افزایش باکتری های مفید روده شده که با فواید سلامتی از جمله کاهش فشار خون و کلسترول، مرتبط است. این می تواند یکی از بهترین خواص گردو برای سالمندان باشد، چرا که این گروه سنی را از خطرات قلبی عروقی در امان نگه می داد.

  • خوردن گردو در دوره سالمندی به کاهش فشار خون کمک می کند

خوردن گردو در دوره سالمندی به کاهش فشار خون کمک می کند

در مطالعه ای که در سال 2019 در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، محققان دریافتند که وقتی افراد مورد مطالعه، گردوی کامل مصرف می کردند، مزایای بیشتری را نسبت به زمانی که رژیم غذایی با مشخصات مشابه اسیدهای چرب، بدون مصرف گردو، داشتند، دریافت می کردند. نتایج مثبت این تحقیقات شامل کاهش فشار خون دیاستولیک مرکزی (= فشاری که به سمت قلب حرکت می کند) و تغییرات مثبت در کلسترول است.

دانشمندان می گویند این مطالعه، نمونه ای از این است که چگونه یک تغییر نسبتاً کوچک در غذای روزانه می تواند به مزایای چشمگیر و بیشماری برای سلامتی قلب و عروقی منجر شود. این گزینه را نیز نباید در مورد مزایا و خواص گردو برای سالمندان فراموش کرد!

  • خوردن گردو برای سلامت مغز، مفید است

بر اساس مطالعه ای که در سال 2020 در The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، نتایج نشان داد که خوردن گردو می تواند به جلوگیری از کاهش سرعت شناختی مغز در گروه های در معرض خطر، یعنی افراد مسن و سالمندان کمک کند. محققان به طور تصادفی، بیش از 600 فرد مسن را با رژیم غذایی با 15 درصد کالری دریافتی از مغز گردو و رژیم بدون گردو مورد بررسی قرار دادند. در حالی که گردو هیچ تاثیری بر عملکرد شناختی افراد سالم نداشت، ام آر آی مغزی نشان داد که آجیل گردو، تأثیر بیشتری بر افراد در معرض خطر، یعنی گروه سالمندان دارد. بنابراین یکی از خواص گردو برای سالمندان را می توان کمک به بهبود عصب شناختی آنها دانست.

  • گردو می تواند سالمندان را از سرطان سینه محافظت کند

در مطالعه ای که در Nutrition Research منتشر شد، محققان با تکیه بر مطالعات قبلی روی حیوانات، تأثیرات سرطان سینه در زنان را ارزیابی کردند. در آزمایش های انجام شده، زنان مبتلا به توده های سینه به طور تصادفی انتخاب شدند؛ و دو تا سه هفته قبل از عمل، دو اونس گردو در روز مصرف کردند و گروهی نیز هیچ گردویی مصرف نکردند. نمونه های اولیه بیوپسی با نمونه هایی که هنگام برداشتن توده ها به دست آمد مقایسه شد. دانشمندان دریافتند که مصرف گردو، بیش از 450 ژن را در تومورها تغییر می دهد به نحوی که می تواند رشد سرطان را سرکوب کرده و نتایج بقاء را بهبود ببخشد.

  • خوردن گردو به کنترل وزن سالمندان کمک می کند

یکی دیگر از خواص گردو برای سالمندان، کمک به کنترل وزن این گروه از افراد است. تحقیقات ثابت کرده اند که افزودن گردو به رژیم غذایی روزانه، احساس گرسنگی را کاهش داده و تنظیم اشتها را بهبود می بخشد. محققان می گویند تاثیر گردو بر سیری می تواند به دلیل تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی باشد که بر نشانه های نیاز به غذا تأثیر می گذارد. این تغییر می تواند به کاهش خطر چاقی نیز کمک کند.

راه های بیشتری برای لذت بردن از مصرف گردو

برای یک میان وعده سالم ، گردو را با میوه های تازه مصرف کنید؛ آنها را در شکلات تلخ ذوب شده فرو کنید یا آنها را به صورت توپ های گرد، در مغزجات قرار دهید. مغز گردو را به اسموتی یا جو دوسر در صبحانه اضافه کنید؛ هنگام ناهار روی سوپ لوبیا قرمز یا عدس بپاشید و یا آنها را در دستور العمل های غذایی مانند خوراک یا دلمه سبزیجات و سیب زمینی سرخ کرده در شام طبخ کنید.

چرا سالمندان به خوردن گردو نیاز دارند؟

چرا سالمندان به خوردن گردو نیاز دارند؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که درباره سلامت سالمندان مطرح می شود این است که با افزایش سن، چه تغییراتی در بدن رخ می دهد و باید چه اصول تغذیه ای را دنبال کرد!؟ خواص گردو برای سالمندان چیست؟ همه ما می دانیم که با افزایش سن، سلول های بدن، پیرتر می شوند و پوست، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و خشک تر و حساس تر می شود. به این ترتیب، نیاز به مصرف آب فرآوان و ویتامین ها و فیبر، بیش از هر زمان دیگری احساس خواهد شد.

طبق صحبت های فوق می توان نتیجه گرفت که باید در مورد تغذیه سالم برای دوره سالمندی، حساسیت بیشتری به خرج داد. در این مورد، بهتر است به خواص گردو برای سالمندان توجه بیشتری داشته باشید. گردو می تواند از زوال عقل و کاهش توان و کنش های عصبی که ناشی از کهولت سن است جلوگیری کند. اسیدهای چرب موجود در مغز گردو و روغن گردو می تواند به منبع خوبی از چربی های سالم امگا 3 و 6 و 9 باشد که به سلامت قلب و عروق سالمندان بسیار کمک می کند.

  جمع بندی و نتیجه گیری

مصرف گردو برای سلامت همه گروه های سنی در جامعه مناسب است. در این میان نیز باید به مزایا و خواص گردو برای سالمندان توجه ویژه داشت. سالمندان در اثر افزایش سن، بسیار بیشتر به رعایت رژیم غذایی سالم نیاز دارند. خوردن گردو در طول روز می تواند به کاهش فشار خون، سلامت استخوان ها، سلامت قلب و عروق و سلامت روده ها و مغز کمک کند.

با توجه به اهمیت مغز گردو، می توان انتظار داشت که باغداران گردو بیش از پیش به توسعه باغ گردو اهمیت بدهند. خرید و فروش گردو یکی از پررونق ترین معاملات آجیل در بازار است. تولید بیشتر گردوهای مرغوب یعنی سودآوری بیشتر باغداران و این عامل فقط با خرید بهترین نهال گردو و کاشت در باغ امکان پذیر می باشد.

خرید انواع ارقام نهال گردو شناسنامه دار جهادکشاورزی از نهالستان معتبر پالیز گردو می تواند این نیاز باغداران و بازار را تأمین کند. برای خرید نهال گردوی مرغوب و باکیفیت می توانید با کارشناسان پالیز گردو تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
پالیز گردو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *