آیا خوردن گردو برای درمان نقرس یا کاهش علائم آن مفید است؟

آیا خوردن گردو برای درمان نقرس یا کاهش علائم آن مفید است؟

ارتباط مصرف گردو و نقرس، یکی از مهم ترین مسائلی است که برای درمان دردهای آرتروزی و مفصلی مطرح می شود. بسیاری از منابع بیان کرده اند که مصرف مغز گردو و انواع آجیل می تواند به کاهش دردهای نقرس، آرتروز، روماتوئید و دردهای مفصلی کمک کند. لازم به ذکر است که شناسایی عوامل به وجود آورنده نقرس و دردهای مفصلی می تواند به درمان آنها بهتر کمک کند. در این بحث تصمیم داریم به این موضوع بپردازیم که آیا مصرف گردو و بیماری نقرس می تواند ارتباطی با هم داشته باشد یا خیر؟ و برای درمان این عارضه ناراحت کننده باید چه رژیم غذایی را رعایت کرد.

اگر مبتلا به نقرس هستید و به خوردن آجیل علاقه دارید، حتماً خوشحال می شوید که بدانید این میان وعده های خوشمزه و ترد باعث نقرس نمی شوند. در حقیقت، اگر خوردن مغز گردو و آجیل را در حد اعتدال، رعایت کنید، نه تنها مضر نیست بلکه خواص بیشماری هم برای شما فرآهم می سازد. انواع آجیل توسط متخصصان تغذیه به عنوان بخشی از رژیم ایده آل برای نقرس توصیه می شود.

بیماری نقرس چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری نقرس چیست و چه علائمی دارد؟

برای درک بهتر ارتباط مصرف گردو و نقرس، لازم است ابتدا به بررسی تعریف نقرس و علائم آن بپردازیم و در مراحل بعدی، پیرامون خواص گردو و آجیل برای کاهش علائم آن و درمان نقرس صحبت می کنیم.

به گفته موسسه ملی آرتریت و بیماری های اسکلتی و عضلانی و پوستی (NIAMSD)، نقرس، نوعی آرتریت است که از تجمع بیش از حد اسید اوریک ناشی می شود. هنگامی که سطح اسید اوریک در خون شما بسیار زیاد می شود، کریستال های سوزنی شکل تشکیل شده و در مفاصل سراسر بدن قرار می گیرند و باعث التهاب می شوند؛ این علائم باعث ایجاد نشانه های دردناک می شود. مؤسسه NIAMSD خاطرنشان می کند، نقرس از طریق ترکیبی از داروها و رژیم غذایی، یکی از قابل کنترل ترین انواع آرتروز است. به همین دلیل است که متخصصان تغذیه بر خواص مصرف گردو و نقرس تأکید دارند.

انواع رژیم غذایی مفید برای نقرس چیست؟

انواع رژیم غذایی مفید برای نقرس چیست؟

اکثر متخصصان تغذیه، فیزیولوژیست های ورزشی و متخصصان تغذیه بالینی، همچنین متخصصات مراقبت و عملکرد اسکلتی عضلانی اسکلتی عقیده دارند که رژیم غذایی برای افراد مبتلا به نقرس مهم است. تحقیقات نشان می دهد که بیشتر رژیم های غذایی گیاهی و غذای کامل، می تواند در مدیریت نقرس مفید باشد.

لازم است خاطرنشان سازیم که نگرانی هایی در مورد رژیم غذایی و بیماری نقرس، بیشتر در مورد غذاهایی است که دارای “پورین” بالاتری هستند؛ پورین (purine)، ماده ای است که به اسید اوریک تجزیه می شود. بنابراین می توان این سوال را مطرح کرد که منبع اصلی پورین چیست؟ پاسخ، این است؛ گوشت.

افراد مبتلا به نقرس باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنند تا به متخصصان بتوانند مطابق با یک رژیم غذایی فردی و اختصاصی، به بهبود آنها کمک کنند. به عنوان یک روش عملی، بیماران مبتلا به نقرس با پیگیری برنامه غذایی – ترجیحاً رژیم غذایی گیاهی- یا با پیروی از رژیم غذایی سالم برای درمان فشار خون بالا (DASH) یا رژیم غذایی مدیترانه ای، بهترین نتیجه را خواهند گرفت. هر دو نمونه این رژیم ها، مصرف گوشت را به مقادیر کمی محدود می کنند و در مقابل، بیشتر بر تغذیه گیاهی تمرکز دارند.

اثرات مصرف گردو و نقرس؛ چرا آجیل برای نقرس مفید است؟

اثرات مصرف گردو و نقرس؛ چرا آجیل برای نقرس مفید است؟

مغز گردو و انواع دیگر آجیل منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و چربی های سالم است و نقش مهمی در تغذیه گیاهی ایفا می کنند. مهمتر از همه، صرف نظر از نوع آن، آجیل ها جزو غذاهایی با مقادیر پورین بالا محسوب نمی شوند، به این معنی که صرف نظر از ذائقه شما در خوردن آجیل، شامل بادام زمین ، پسته، مغز گردو، بادام یا …، افراد مبتلا به نقرس می توانند هر نوع مغز آجیل که دوست دارند مصرف کنند. این است که می گوئیم خواص مصرف گردو و نقرس بسیار اثبات شده است.

رژیم های گیاهی و مدیترانه ای، هر دو بر مصرف مغزها به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم تأکید می کنند. رژیم غذایی گیاهی و مصرف مواد غذایی تازه، اساساً برای کاهش خطر فشار خون بالا طراحی شده است. به این ترتیب، بر کاهش مصرف نمک (سدیم) تأکید می کند در حالی که مصرف مقادیر مناسبی از سبزیجات، میوه ها، لبنیات کم چرب را توصیه کرده است. مصرف گردو و نقرس در این میان قابل ذکر است.

مصرف غلات کامل، گوش ماهی، مرغ و سایر پرندگان نظیر بلدرچین، یا بوقلمون و …، و البته آجیل (بدون نمک)، از مهم ترین مواد غذایی برای درمان و کاهش اثرات بیماری نقرس هستند. در رژیم غذایی مدیترانه ای، بر محدود کردن گوشت قرمز تمرکز و مصرف بیشتر مواد غذایی نظیر سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، چربی های سالم، ماهی، لوبیا، روغن زیتون، آجیل ها را توصیه می کند. مصرف گردو و نقرس هم در این دسته قرار دارد.

آجیل ها؛ میان وعده هایی با مقادیر کم از پورین و با خاصیت ضد التهابی

آجیل ها؛ میان وعده هایی با مقادیر کم از پورین و با خاصیت ضد التهابی

علاوه بر مقادیر کمتر پورین، آجیل می تواند جایگزین مناسب منابع پروتئینی برای افراد مبتلا به نقرس باشد که از خوردن گوشت اجتناب می کنند. مطالعه ای که در سپتامبر 2016 در مجله American of Clinical Nutrition منتشر شد نشان داده که آجیل منبع خوبی از پروتئین است و حاوی یک خاصیت ضد التهابی نیز می باشد. (به یاد داشته باشید که التهاب می تواند باعث دردهای شدید ناشی از نقرس شود.) در بین بیش از 5000 شرکت کننده در مطالعه، محققان دریافتند کسانی که به طور معمول بادام زمینی ویا هر نوع آجیل درختی مصرف می کردند، التهاب سیستمیک کمتری داشتند.

در این تحقیق، همچنین از برخی شرکت کنندگان خواسته شد رژیم غذایی خود را تغییر دهند و سه وعده در هفته، از آجیل به جای سه وعده در هفته، گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، تخم مرغ یا غلات تصفیه شده مصرف کنند. نتیجه چه بود؟…؛ التهاب به میزان قابل توجهی کاهش یافت!!

انواع آجیل دارای پورین کم، پروتئین بالا و ضد التهاب هستند و وقتی نوبت به نقرس می رسد، این یک مزیت ارزشمند و برجسته است. به همین دلیل است که متخصصان به خواص مصرف گردو و نقرس اشاره کرده اند. اما به خاطر داشته باشید، چون آجیل، کالری و چربی بالایی دارد، مهم است که وعده های خود را کنترل کنید. یک وعده آجیل، تقریباً یک اونس یا معادل 28 گرم است.

سایر غذاهایی که باید برای کنترل بیماری نقرس بخورید؛ یا از خوردن آنها اجتناب کنید

سایر غذاهایی که باید برای کنترل بیماری نقرس بخورید؛ یا از خوردن آنها اجتناب کنید

در حالی که از خوردن آجیل لذت می برید، بهتر است از غذاها و نوشیدنی های دیگر که می توانند علائم نقرس را در شما افزایش دهید، اجتناب کنید. در این مورد، محققان توصیه می کنند که موارد زیر را محدودتر کنید یا تحت کنترل داشته باشید:

  • گوشت اندام های گاو و گوسفند ( دل و قلوه گاو و گوسفند – کله و پاچه گوسفند).
  • گوشت قرمز (گوشت گاو و گوسفند)
  • نوشیدنی های الکلی
  • غذاها و نوشیدنی های حاوی مقادیر بالای قند و شیرینی

بدن شما هنگام تجزیه پورین موجود در غذایی که خورده اید، اسید اوریک تولید می کند. به طور معمول، بدن قادر است اسید اوریک را به طور مفید، پردازش کند و از بین ببرد. اما گاهی اوقات اسید اوریک در بدن تجمع می یابد، یا کلیه ها قادر به دفع اسید اوریک کافی نیستند، که منجر به سطوح اضافی آن در خون می شود.

اسید اوریک بیش از حد در خون نیز می تواند ناشی از خوردن غذاهای غنی از پورین باشد. اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از رژیم غذایی محدود شده با پورین پیروی کنید، غذاهای خاصی مانند جگر را از منوی غذایی خارج کنید. از سوی دیگر، آجیل، غذاهایی با پورین کم هستند که می توانید همچنان از خوردن آنها لذت ببرید. در همین مورد، متخصصان تغذیه بر خواص مصرف گردو و نقرس بارها تأکید کرده اند.

اثرات اسید اوریک بر سلامتی چیست؟

وقتی بدن شما قادر به پردازش و حذف اسید اوریک کافی نباشد، می تواند شما را بیمار کند. سطوح بالای اسید اوریک می تواند منجر به نقرس شود؛ همان طور که در قسمت مقدمه نیز اشاره شد، نقرس، نوعی آرتریت التهابی است که در اثر رسوب کریستال های اسید اوریک در مفاصل ایجاد می شود و منجر به درد، سفتی و تورم می شود.

اسید اوریک همچنین به شدت با سندرم متابولیک ارتباط دارد؛ مجموعه ای از عوامل خطرآفرین، که احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. طبق تحقیقات منتشر شده، سطوح بالای اسید اوریک، با ایجاد دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

ارتباط آجیل و پورین

همه آجیل های درختی و بادام زمینی، دارای پورین کم هستند. غذاهای کم پورین، آنهایی هستند که در هر وعده، کمتر از 50 میلی گرم پورین دارند. اندازه استاندارد برای آجیل حدود 1 اونس یا 28 گرم است. یک وعده بادام زمینی، حاوی 22 میلی گرم پورین است، در حالی که یک وعده بادام، 10 میلی گرم پورین فراهم می کند. یک اونس گردو، فقط 7 میلی گرم پورین دارد. بنابراین، مقدار پورین در گردو، کمتر از 50 میلی گرم است و می توان گفت شواهد، خواص مصرف گردو و نقرس را مورد تأیید قرار داده اند.

آجیل می تواند اسید اوریک را کاهش دهد

آجیل می تواند اسید اوریک را کاهش دهد

خوردن رژیم غذایی غنی از آجیل، سطح اسید اوریک را افزایش نمی دهد، زیرا آجیل دارای اسید اوریک بالا نیست. بر اساس مطالعه ای که در سال 2015 در مجله تغذیه منتشر شد، در حقیقت، افزودن بادام به رژیم غذایی ممکن است سطح اسید اوریک را کاهش دهد. این مطالعه بر روی شرکت کنندگانی که از بیماری عروق کرونر رنج می بردند انجام شد. شرکت کنندگان، روزانه 10 گرم بادام را قبل از صبحانه به مدت 12 هفته خوردند. محققان خاطرنشان کردند که اگرچه این مطالعه بر روی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر انجام شد، اما نتایج آن در شرکت کنندگان سالم، یکسان بود.

با رعایت رژیم غذایی صحیح از نقرس خودداری کنید

با رعایت رژیم غذایی صحیح از نقرس خودداری کنید

به خاطر داشته باشید که آجیل سرشار از کالری است، بنابراین خوردن بیش از حد آن می تواند باعث افزایش وزن شما شود. اضافه وزن یا چاقی یک عامل خطر برای ابتلا به نقرس و دیابت است.

غذاهای دریایی و گوشت های ارگانیک، غذاهایی هستند که بیشترین میزان پورین را دارند. اگر از نقرس هراس دارید، این غذاها را در رژیم غذایی خود محدود کنید. به عنوان مثال، کنسرو ساردین حاوی 399 میلی گرم پورین در 3.5 اونس است و جگر مرغ دارای 243 میلی گرم پورین در یک وعده 3.5 اونس می باشد. شما همچنین باید از خوردن گوشت شکار شده، سس گوشت و نوشیدنی های حاوی مخمرها خودداری کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری

خواص و فواید مصرف گردو برای سلامتی به قدر متنوع و بیشمار هستند که نمیتوان از تک تک آنها به راحتی عبور کرد. در این میان، یکی از حوزه های تخصصی، دردهای مفصلی و دردهای روماتیسمی و آرتروز است. به نظر به این توضیح، مصرف گردو و نقرس، یکی از موضوعات مورد تحقیق است که نتایج آن به اثبات رسیده است. مغز گردو حاوی مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر غذایی است و خاصیت ضد التهابی دارد. بنابراین می تواند در کاهش عوارض بیماری نقرس و دردهای مفصلی ناشی از آن بسیار مفید باشد.

اگر روزانه حدود 28 گرم از مغز گردو را در برنامه تغذیه ای خود بگنجانید، به راحتی از مهم ترین خواص مصرف گردو و نقرس بهره مند می شوید. این فواید برای مصرف سایر انواع آجیل و مغزجات هم معرفی شده است. با یک تغذیه سالم می توانید به راحتی، سلامتی خود را تضمین کنید.

نهالستان پالیز گردو، مرجع تخصصی خرید و فروش نهال گردو، بهترین ارقام نهال گردو را برای کاشت در باغ گردو تأمین می کند. نهال های گردو در این نهالستان، همگی به تأیید جهاد کشاورزی رسیده اند و شناسنامه دار هستند. برای خرید نهال گردو شناسنامه دار جهادکشاورزی می توانید از مشاوره کارشناسان این نهالستان بهره مند شوید. باغ گردوی شما در هر شرایط اقلیمی که باشد می توانید از بهترین و باکیفیت ترین نهال های این نهالستان استفاده کنید. ارقام نهال گردو مقاوم به سرما، نهال گردو زودبازده، نهال گردو مقاوم به خشکی و بسیاری از نهال های باکیفیت در پالیز گردو ارائه می شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
پالیز گردو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *